Independent Trader Independent Trader
1051
BLOG

Das Safe, czyli jak przechować metale poza systemem bankowym.

Independent Trader Independent Trader Gospodarka Obserwuj notkę 5

 Wielokrotnie na łamach bloga podkreślałem, że złoto czy srebro powinniśmy trzymać poza systemem bankowym. Mimo iż polskie banki są relatywnie bezpieczne oraz zawartość skrytek bankowych nie wchodzi do masy upadłościowej banku to lepiej dmuchać na zimne.

Sposobów na przechowanie metali jest kilka. Rok temu opisywałem w jaki sposób można przechować złoto / srebro w Szwajcarskim Viamacie. O ile magazyn w Kloten pod Zurichem jest świetną opcją dla przechowania srebra nie obciążonego vat’em, o tyle koszty przechowania złota były dość znaczne.

W przypadku przechowania złota dobrą ofertę ma austriacki Das Safe.  Austria ma zakorzenioną wieloletnią tradycję anonimowego przechowywania kosztowności i nic nie wskazuję aby sytuacja miała się zmienić w przewidywalnej przyszłości.

W obecnej sytuacji geopolitycznej rozsądna wydaje się także geograficzna dywersyfikacja naszych aktywów.  Jest to o tyle istotnie, że austriaccy politycy w przeciwieństwie do polskich są stonowani i nie prą na siłę do konfrontacji z Rosją.

Czym jest zatem Das Safe?

Das Safe jest niczym innym jak tylko sporym, doskonale strzeżonym systemem anonimowych skrytek depozytowych. Co ważne, firma nie ma nic wspólnego z systemem bankowym i operuje w centrum Wiednia od 30 lat.

W mojej ocenie, kultura obsługi jest na najwyższym poziomie, podobnie jak system zabezpieczeń. Bezpieczeństwo wymusza i kontroluje konsorcjum firm, które podjęły się ubezpieczenia zawartości skrytek. Zawartość każdej z ponad 1100 skrytek jest ubezpieczona na 36.000 Euro, przy czym indywidualnie można podnieść wartość ubezpieczenia za dodatkową opłatą.

Aby wynająć skrytkę niezbędna jest wizyta bezpośrednio we Wiedniu. Do dyspozycji mamy skrytki o różnej wielkości. Najmniejsze mają zaledwie 9 x 30 x 48 cm. Do największej zmieściłby się człowiek.

Skrytkę możemy wynająć legitymując się danymi z dowodu osobistego. Można ją także wynająć całkowicie anonimowo, co jest około 30% droższe.

Jak wygląda cały proces wynajęcia skrytki?

Podczas pierwszej wizyty ustalamy czy skrytka ma być wynajęta anonimowo czy też w dokumentach mają widnieć dane osoby lub firmy. Po zawarciu umowy otrzymujemy dwa identyczne klucze do skrytki. Niezbędny jest tylko jeden.

Aby dostać się do skrytki będziemy musieli jeszcze posłużyć się kodem umożliwiającym otwarcie drzwi prowadzących do pomieszczeń ze skrytkami.

Podczas kolejnych wizyt kontakt z pracownikiem firmy jest zbędny. Używając kodu i klucza możemy korzystać ze skrytek całkowicie anonimowo. Co ważne, dostęp do skrytki ma każdy, kto dysponuje kluczem oraz zna nasze hasło.

W przypadku gdy zgubimy klucz lub zapomnimy hasło, dostęp do skrytki będzie możliwy, ale wymagać będzie obecności notariusza aby uwierzytelnić, iż jesteśmy uprawnieni do skrytki (wiemy co jest w środku). Co oczywiste, sytuacja taka w każdym przypadku generuje pewne dodatkowe koszty.

Gdy zgubimy oba klucze oraz zapomnimy hasła sytuacja jest bardziej kłopotliwa i procedura otwarcia skrytki może trwać do miesiąca i jest zdecydowanie bardziej kosztowna.

Pewną niegodnością w przypadku skrytek anonimowych jest regulowanie corocznych opłat, gdyż wymaga to bezpośredniej wizyty. Można oczywiście uregulować opłatę z góry za okres dłuższy niż rok lub po prostu poinformować telefonicznie pracownika, że przyjazd jest w danym czasie niemożliwy, ale należność zostanie uregulowana w ciągu kilku miesięcy. Opłatę może uiścić także osoba trzecia podająca wyłącznie nr skrytki.

Przed wizytą oczywiście należy wykonać kurtuazyjny telefon oraz upewnić się, że skrytka pożądanej wielkości jest akurat dostępna. Wielkość skrytek oraz ceny dostępne są pod linkiem www.dassafe.com.

Aby ułatwić Wam kalkulację, najmniejsza skrytka o pojemności (9 x 30 x 48) wiąże się z coroczną opłatą 432 Euro (w tym Vat) i zmieści się w niej do 500 uncji złota. Relacja kosztów do wartości złota zależy zatem bardzo od ilości posiadanego metalu.

W przypadku srebra kalkulacja jest prostsza. Przy obecnych cenach, koszt przechowania metalu kształtuje się na poziomie 1 – 2% rocznie w stosunku do wartości metalu.

Trader21

Źródło:

Independent Trader – Niezależny Portal Finansowy

http://independenttrader.pl/261,das_safe_czyli_jak_przechowac_metale_poza_systemem_bankowym.html

Nigdy nie byłem prymusem. To, czego nie mogłem wykorzystać w praktyce niezbyt mnie interesowało. Już jako nastolatek wiedziałem, że system szkolnictwa nie jest skonstruowany tak, jak być powinien. Byłem prawdziwym utrapieniem dla nauczycieli :) W trakcie studiów na UW moje podejście do nauki zaczęło się trochę zmieniać, ponieważ otaczali mnie coraz ciekawsi ludzie. Z uczelni nie skorzystałem jednak zbyt wiele, gdyż sytuacja zmusiła mnie do nagłego podjęcia pracy. Jak się szybko przekonałem, rola pracownika nie za bardzo mi odpowiadała więc wraz z kolegą założyłem pierwszą firmę. Był to strzał w 10! Firma zaczęła się rozwijać, a my zatrudnialiśmy coraz więcej osób. W ciągu pięciu lat przeszliśmy od gwałtownego rozwoju, przez kontrolowany chaos, aż do ładu korporacyjnego, który okazał się być złem koniecznym. W międzyczasie ukończyłem MBA na University of Illinois. Po kilku latach, wszystkie firmy, które kontrolowałem zatrudniały prawie 50 osób, a łączny obrót przekraczał 20 mln zł. Lata harówki od rana do późnego wieczora sprawiły, że się wypaliłem. Sprzedałem wszystkie udziały i zacząłem jeździć po świecie. W ciągu kilku lat odwiedziłem prawie 30 krajów, mieszkając w niektórych przez dłuższy czas. Poznawanie innych kultur w fantastyczny sposób otwiera umysł oraz rzuca całkiem nowe spojrzenie na otaczającą nas rzeczywistość. Inwestowaniem zajmowałem się równolegle do pracy zawodowej, aby w rozsądny sposób zagospodarowywać nadwyżki. Jednak dopiero od 2008 roku zacząłem intensywnie uczyć się, poznając prawa rządzące rynkami finansowymi. Pierwsze artykuły na łamach bloga zacząłem pisać, aby usystematyzować swoją wiedzę. Z czasem jednak okazało się, że to co robię przyciąga wiele osób i należy to kontynuować. Obecnie, moim celem jest stworzenie portalu na miarę The International Forecaster ś.p. Boba Chapmana. To właśnie jego praca otworzyła mi oczy na wiele rzeczy, za co zawsze będę mu bardzo wdzięczny. Kolejne lata pokazują, że to co robimy ma sens. Każdego tygodnia nasze artykuły czyta ponad 60 tys. osób, z czego 25 tys. to stali czytelnicy. Zainteresowanie portalem potwierdzają dotychczasowe nagrody. Zaczęło się od II miejsca w konkursie "Ekonomiczny Blog Roku 2014" organizowanym przez Money.pl. Dalsze sukcesy przyniosły konferencje FxCuffs, gdzie w 2016 roku otrzymaliśmy nagrodę w kategorii "Blog Roku". Rok później wyczyn ten udało się powtórzyć ("Blog Roku 2017"). Dodatkowo, otrzymałem również nagrodę w kategorii "Osobistość Roku 2017". Każde z tych wyróźnień stanowi świetną motywację do dalszej pracy. Trader21

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka